Mentoroinnilla tarkoitetaan mentorin ja aktorin välistä luottamuksellista vuorovaikutussuhdetta, jossa aktiivisen kuuntelun, tarkkailun ja osallistumisen keinoin pyritään auttamaan aktoria (valmentajaa) saavuttamaan päämääriään valmennustehtävässä ja henkilökohtaisessa elämässä. Myös mentori oppii uutta vuorovaikutteisen prosessin aikana.
Sisällöllisesti mentoritoiminta jaetaan kahteen osaan: valmennuksessa kehittyminen ja elämäntilanteen helpottaminen. Valmennuksessa kehittymisellä tarkoitetaan valmentajan osaamisen kehittymistä. Valmentaja saa uusia näkökulmia toimintaympäristönsä kehittämiseen, urheilijoidensa valmennukseen sekä valmiuksia vertaisverkon luomiseen. Elämäntilanteen helpottamisella haetaan valmentajan henkilökohtaisten resurssien lisäämistä mentoroinnin keinoin. Valmentaja voi paremmin, kun hän oppii jäsentämään ajankäyttöään ja arkensa tärkeysjärjestyksiä.
Mentori on luotettavana neuvonantaja, haastaja ja kannustaja. Mentori voi olla pitkän kokemuksen omaava henkilö, joka on kiinnostunut tukemaan ja auttamaan valmentajia kehittymään. Mentori voi olla myös henkilö, joka osaa tukea valmentajana toimimiseen liittyviä seikkoja ja auttaa esimerkiksi löytämään oman valmennusfilosofian. Mentoroinnissa ei ole kyse siitä, että kerrotaan mitä kehitetään ja miten kehitytään, vaan ohjataan mentoroitavaa löytämään omia ratkaisujaan. Mentoroinnissa käytettävä lähestymistapa ja annetun tuen taso riippuu ohjattavasta henkilöstä. Useimmiten mentorointi on prosessi, joka kestää pidemmän aikaa. Mentorointia voi tehdä kahdenvälisesti tai ryhmämentoroinnin keinoin.
Valmentaa kuin nainen -hankkeessa on järjestetty sekä monilajisia että lajikohtaisia mentorointiryhmiä.
"Erityisesti sain mentoroinnista vertaistukea. Kävimme asioita melko syvällisesti läpi. Esimerkiksi pohdimme valmentajuuttani, sitä millainen valmentaja haluan olla, mitkä ovat tärkeitä arvojani ja miten ne näkyvät valmennuksessani, ja sitä, miten rakennan valmentajaminääni." (salibandyvalmentaja)
Ryhmä oli sopivan pieni ja oli hyvä, että ryhmässä oli muita kuin oman lajin edustajia. Tunnelma kokoontumissa oli avoin ja rehellinen ja saimme käsiteltyä valmennuksen kipukohtia monesta eri näkökulmasta. (palaute monilajisesta mentorointiryhmästä)
Kamppailulalajien hankekautena kerätyistä palautteissa korostui tyytyväisyys mentorin osaamiseen, avoimuuteen ja tukeen. Prosessinomaisuus yhdistettynä mahdollisuuteen käydä itselleen tärkeitä asioita läpi koettiin tärkeäksi. Kaikki osallistujat suosittelisivat mentorointiprosessia muille valmentajille.