Tuki ja kannustus - miten pitää valmentajat tyytyväisinä?
Tasa-arvon tarkastelu voi pahimmillaan tarkoittaa vain mittaamista. Valmentajien lukumäärän kasvattaminen edistää määrällistä tasa-arvoa. Niiden lisäksi tulee kiinnittää huomiota laadulliseen tasa-arvoon. Tämä tarkoittaa tietojen, taitojen, osaamisen ja kokemusten arvostamista. Todellisen tasa-arvon edistämiseksi organisaation tulee aidosti myös arvostaa monipuolisesti eri osaamista ja sukupuoleen perustuvien kokemusten huomioimista päätöksenteossa.
Sukupuoleen liittyy hyvin paljon stereotyyppiä oletuksia. Yleistäen voisi sanoa, että mitä vanhemmasta sukupolvesta on kysymys, sitä vahvemmin kasvatuksessa ja koulutuksessa on määritelty sukupuolen mukaista oletettua ja hyväksyttyä käyttäytymistä. Usean vuosikymmenen ajan tyttöjä on kannustettu rauhallisiin leikkeihin ja kuuliaisuuteen, kun poikia on kannustettu liikunnallisimpiin leikkeihin. Näistä käyttäytymistä ohjaavista tavoista on irtauduttu, mutta ne saattavat silti heijastua käsityksiimme sukupuolelle tyypillisestä käyttäytymisestä ja olemuksesta.
Urheilun binäärinen eli miehiin ja naisiin jakautunut kilpailujärjestelmä pitää osaltaan sukupuolittuneita käsityksiä yllä. Vaikka tasa-arvoa edistävät ajattelumallit kehittyvät, edelleen saattaa hätkähtää feminiinisiä piirteitä miehessä tai pitää maskuliinista käyttäytymistä sopimattomana naiselle. Sukupuolentutkimuksessa on osoitettu, että yhden sukupuolen sisällä on enemmän eroja kuin sukupuolten välillä. Tavoitteena on jokaisen yksilön näkeminen yksilönä. Yksilöiden erilaisuus on arvokasta ja hyödyllistä luovuuden, tuottavuuden, kokemusten ja esikuvien kannalta.
Tällä sivulla keskitytään jatkuvan oppimisen tukemiseen, vaativampiin kannustehtäviin kannustamiseen ja arvostuksen osoittamiseen.