Koonnista selviää muun muassa, mitä työssä oppimisella tarkoitetaan urheiluvalmennuksen kontekstissa. Siinä kerrotaan myös, että mitä hyötyä siitä on ja kenelle. Koontiin on tiivistetty myös se, millaisissa tilanteissa työssä opitaan ja miten oppimista voidaan vauhdittaa.
Koonnin mukaan tutkittu tieto kertoo, että yli 80 % työn vuoksi tapahtuvasta oppimisesta toteutuu työn arjessa. Toimintaympäristön muutos nostaa vaatimuksen jatkuvasta oppimisesta entistä vahvemmin osaksi työtä. Työssä oppimisen merkitys siis kasvaa ja työtä on kehitettävä tukemaan oppimista. Tutkittu tieto kertoo myös, että työn parissa tapahtuvaa oppimista voidaan ohjata, organisoida ja tukea suunnitelmallisesti.
Työssä oppimisen työryhmää vedettiin Suomen Valmentajien johdolla osana Meidän urheilu -kehitysprosessia. Työryhmän työ oli osa laajempaa valtakunnallista osaamisen kehittämistä.
Työssä oppimisen -työryhmä mietti kokonaisuutta valmentajien – erityisesti ammattivalmentajien – näkökulmasta. Työryhmä työskenteli alusta asti dialogisesti, avarakatseisesti ja pyrkien oppimaan uutta sekä ymmärtämään toistensa näkökulmia sekä teemaa entistä paremmin.
Esiin nousi aluksi tarve ymmärtää, miten valmentajat oppivat ja tätä varten kaksi ryhmän jäsentä haastatteli valinta- ja huippuvaiheessa toimineita kokeneita sekä menestyneitä valmentajia.
Koonnin ovat laatineet työryhmän jäsenet Henna Tanhuanpää Suomen Valmentajista (Meidän urheilu -kehitysprosessi) ja Anna Kirjavainen Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia Urheasta (JOUVA-hanke).
Tutustu Työssä oppiminen urheiluvalmennuksessa -koontiin!